niedziela, 9 grudnia 2012

A może jednak się podzielić?

Plan był prosty. Stworzyć zarabiający system inwestycyjny. Przetestować go, a następnie samemu na nim zarabiać inwestując zgodnie z jego wskazaniami. W całym tym procesie coś poszło trochę inaczej niż początkowo planowałem. Czy to na pewno źle?


Pierwszy punkt: "Stworzenie planu inwestycyjnego" poszedł względnie gładko. Kilka lat czytania i eksperymentowania okupione wieloma niepowodzeniami doprowadziło do stworzenia tworu, który bardzo mi się spodobał. Jego fundamentalny charakter nie tylko odpowiada mojemu stylowi inwestowania, ale także zapewnia edge gwarantowany przez prawdopodobieństwo. Krótko mówiąc: System po prostu działa.

Po moich prywatnych testach kolejnym krokiem miał być publiczny test na żywo, w którym raz w tygodniu wskazywałbym jakie spółki kupić. Nie trudno domyślić się dlaczego wielu inwestorów unika tego punktu: Pracując na danych historycznych zawsze można tak zoptymalizować system, żeby dawał idealne sygnały.  Do tego jeśli nikt nas nie obserwuje można niektóre błędne sygnały umyślnie pominąć. Test na żywo nie daje takie swobody bo sam autor nie wie gdzie giełda znajdzie się jutro / za tydzień / miesiąc, a czytelnicy na bieżąco mają wgląd w aktualne ceny spółek.

Dla mojego systemu punkt ten zakończył się całkiem pomyślnie. W ciągu 12 tygodni prowadzenia go na żywo (wpisy z poszczególnych tygodni można znaleźć pod etykietą: "portfel inwestycyjny") system zarobił 13,28%. (Rocznie to ok. 57%). Ktoś mógłby powiedzieć, że jeśli jest hossa to wystarczy trzymać się WIGu20 i zarobi się podobnie. Cały myk polega na tym, że w tym samym czasie WIG20 był w idealnym trendzie bocznym (przez 12 tygodni zarobił 0,28% czyli ok. 1,2% rocznie).

Kolejnym punktem miało być zakończenie prowadzenia portfela i samodzielne korzystanie z jego dobrodziejstw. Co w tym trudnego?
Samodzielnie korzystam z portfela już od kilku tygodni ale w międzyczasie dostałem od Was dokładnie 52 wiadomości na maila lub w komentarzach o mniej więcej takim wydźwięku:

- "Twój portfel bardzo mi pomaga. Czy będzie druga edycja eksperymentu?"

Początkowo pisałem, że nie. Że wolę żeby czytelnicy sami dochodzili do swoich systemów. Może trochę się bałem, że jak wszyscy nagle zaczną z niego korzystać to przestanie działać.

Później pomyślałem trochę inaczej. Skoro mój system pomaga wielu osobom, co nawet nie wiecie jak bardzo mnie cieszy :) to czy da radę zrobić tak, żebym dalej mógł pomagać innym, a jednocześnie sam nie był na tym stratny? Spisałem sobie wszystkie moje obawy:

  • Jeśli zbyt dużo osób zacznie korzystać z tego samego systemu to przestanie on działać.
  • Prowadzenie portfela na blogu zajmuje dużo czasu przez co zaniedbuję inne tematy.
  • Osoby korzystające z systemu osiądą na laurach i przestaną sami się rozwijać jako inwestorzy.
Następnie zastanowiłem się czy każda z tych obaw jest uzasadniona i jeśli tak to czy można jakoś ją wyeliminować lub zmniejszyć jej skutki?

Najłatwiej przyszła mi analiza drugiego punktu. Obawa jest jak najbardziej uzasadniona, gdyż jeśli odliczyć artykuły związane z portfelem inwestycyjnym to przez ostatnie 12 tygodni na blogu pojawiły się może z 2 wpisy na inne tematy. Gdyby tylko można było jakoś uprościć proces tworzenia tygodniowego podsumowania ... hmm. Bingo. Przecież serwis Fundamentalna.net ma już wszystkie potrzebne od strony technicznej moduły. Wystarczy tam wprowadzać dane, a tabelki i wykresy (czyli to co zajmowało mi najwięcej czasu) będzie generowane automatycznie.

Trzeci punkt po przemyśleniu okazał się nieuzasadniony, gdyż patrząc na swój rozwój, po drodze miałem wgląd w wiele działających systemów innych osób i choć działały one dobrze ja i tak pozostałem nienasycony i nierozsądny (szczerze polecam obejrzenie: http://www.youtube.com/watch?v=ogKQjHOVyzA) i szukałem dalej. Mam nadzieję, że to samo nienasycenie i umiejętność podważania zasad będą też waszymi cechami.

Do rozważenia nadal pozostawał pierwszy punkt, który jest całkiem realnym zagrożeniem. Zbyt duże nasycenie kapitału stosującego tą samą strategię doprowadziłoby do sytuacji, w której kolejni inwestorzy próbowaliby wyprzedzić ruchy swoich kolegów, co w konsekwencji sprawiłoby, że system przestałby działać, a tego nie chcemy. Po szybkich obliczeniach okazało się, że giełda wcale nie jest taka płytka jak mi się wydawało i żeby stworzyć zagrożenie dla strategii potrzeba by kilku tysięcy inwestorów ze średnim kapitałem kilkudziesięciu tysięcy zł. Przy kilku setkach inwestorów zagrożenie praktycznie nie istnieje.

Jako, że po analizie drugie punktu wiedziałem, że ewentualna publikacja jeśli ma dojść do skutku będzie musiała odbywać się przez Fundamentalną, pojawił się problem. Wszystkich użytkowników jest zbyt wielu, aby nie ryzykując utraty skuteczności systemu podzielić się wynikami. Z drugiej strony zachowanie strategi tylko dla siebie podczas gdy mogłem się nią bezpiecznie podzielić ze sporą grupą osób, także wydaje się głupim pomysłem. 

Dlatego podjąłem może nieco kontrowersyjną decyzję o tym, że wskazania systemu będą trafiać do osób, które posiadają aktywny abonament w serwisie Fundamentalna.net. Oczywiście same wskazania systemu będą dla nich całkowicie darmowe.

Skąd taka decyzja?
Trzeba otwarcie przyznać, że gdyby Fundamentalna nie była dla nikogo przydatna, a w konsekwencji nie miała by abonentów, system, nad którym dzisiaj rozważamy, nigdy by nie powstał. A to dlatego, że środki, które wpływają, w dużej mierze finansują dalszy rozwój serwisu, w tym badania nad systemami inwestycyjnymi. W związku z tym można powiedzieć, że jeśli ktokolwiek przyczynił się do stworzenia naszego portfela inwestycyjnego to są to właśnie aktywni użytkownicy Fundamentalnej, za co z tego miejsca serdecznie dziękuję.

To tyle przemyśleń. Co do daty rozpoczęcia publikacji nowej odsłony portfela to prawdopodobnie będzie to początek stycznia, ale wszystko zależy od kwestii techniczno-informatycznych. Oficjalna informacja o rozpoczęciu publikacji na pewno będzie rozesłana mailem do wszystkich użytkowników serwisu Fundamentalna.net.

PS. Dla zachowania ciągłości dodam tylko, że po zeszłotygodniowym wyrzuceniu KGH i PGD w tym tygodniu nic nie zmieniamy w portfelu.
Jeśli wpis Ci się podoba zapisz się na newsleter, aby nie przegapić nowych artykułów:

15 komentarzy:

grzes pisze...

Witam! Bedzie jakiś wpis na temat wskaźników ok których czasami piszesz?

Anonimowy pisze...

Dobra decyzja wilk syty i owca cała ;) Zastanawia mnie jeszcze jedno w twoim "systemie" wynik 13,28% to wartość neto (na czysto po uwzględnieniu podatku prowizji od zakupu i sprzedaży czy brutto ??

Filip pisze...

@grzes
WIem wiem zaniedbałem niektóre tematy. Obiecuję, że w tym tygodniu będzie :)

Filip pisze...

@Anonimowy 16:05
Niestety aż tak dobrze nie jest ;) Od tego wyniku należałoby odjąć prowizje (choć te będą niewielkie z racji tego że transakcje dokonywane są względnie rzadko) no i oczywiście nieszczęsny podatek dochodowy.

Jason pisze...

Ja mam prośbę o stworzenie wpisu, poradnika dla początkujących jak stworzyć swój własny system :). Jakie programy wykorzystać do obliczania sygnałów i jak sprawdzić system. W necie być może są gdzieś takie poradniki ale ja na taki nie trafiłem

Anonimowy pisze...

Jakiego konta używasz do kupowania akcji spółek? W jakim banku?

Anonimowy pisze...

Witam,
przychylam się do propozycji na nowy cykl tematyczny, tj. O tworzeniu własnego systemu inwestycyjnego.

Anonimowy pisze...

I ja również podpisuję się pod prośbą @Jason'a. Chętnie przeniosę swoje umiejętności programistyczne tak by stworzyć narzędzie, które wspomoże decyzje w wyborze inwestycji ale wpierw chciałbym się dowiedzieć na czym polegać. Dzięki za świetnie przeprowadzony eksperyment w całej jego rozciągłości.

Anonimowy pisze...

powiem szczerze, ze chcialem sie zapisac na fundamnetalna ale odwlekalem decyzje na pozniejszy czas, kiedy to mialby wystapic dolek na gieldzie (w moim mniemaniu oczywiscie), ale jezeli zamierzasz kontynowac eksperyment tam, to jakby nie mam wyjscia :-)
czy planujesz jakies ograniczenia w dostepie do informacji na temat eksperymentu dla przyszlych abonentow? (tzn gdybym zdecydowal sie od nowego roku?)
rozumiem ze ostateczna pelna informacje na ten temat bedzie zamieszczona na poczatku roku?
czy planujesz mozliwosc modyfikacji systemu?

Filip pisze...

@Jason, @Anonimowy 13:57, @Anonimowy 15:39
Spróbuję coś stworzyć na ten temat :) ale nie potrafię powiedzieć czy to będzie jeszcze w tym roku.

@Anonimowy 13:49
Używam konta maklerskiego w WBK. Szczerze to nie wiem czy jest najbardziej korzystne pod względem prowizji itp. Po prostu mam je od dawna i jakoś nigdy mi się nie narazili :)

@Anonimowy 17:52
Jako, że jestem w trakcie tworzenia wpisu, który ma niejako prognozować co stanie się na giełdzie w perspektywie miesięcy to jestem bardzo ciekaw na kiedy przewidujesz dołek? Ciekawe czy nasze przypuszczenia się pokryją :)

Co do Fundamentalnej to nie będzie żadnych ograniczeń niezależnie od tego kiedy się zapiszesz. Po prostu w momencie gdy posiadasz aktywny abonament dostajesz cotygodniową informację o portfelu. Pierwszy numer newslettera będzie zapewne dostępny dla wszystkich tak, aby każdy mógł zobaczyć co jest w środku i sam zdecydował czy to jest dla niego przydatne czy może nie ma sensu tracić na to czasu.

Co do pełnej informacji to będę się starał puścić info jakoś na przełomie roku tak, żeby od początku stycznia już działać pełną parą.

Nie bardzo rozumiem ostatnie pytanie o możliwość modyfikacji systemu? Jeśli chodzi o to czy system będzie z czasem modyfikowany to myślę, że z biegiem czasu będę się starał go rozwijać (np. skracać okresy, w których nie generuje sygnałów itp.) ale zakładam, że trzon pozostanie stały.

Anonimowy pisze...

Świetny blog. Będę go śledził uważnie. Mam pytanie o zasadę "każda spółka będzie kupowana w takiej samej ilości". Chodzi o ilość akcji w sztukach, czy też wartość w złotówkach. Dzięki :)

Filip pisze...

@Anonimowy 18:32
Dzięki za słowa uznania. Zawsze miło słyszeć, że to co się robi przydaje się również innym :) Co do zasady, o którą pytasz to chodzi o wartość w złotówkach. Idea jest taka, żeby każda spółka zajmowała tyle samo miejsca w portfelu.

Anonimowy pisze...

Witam. Dzisiaj stałem się abonentem Fundamentalna.net i mam nadzieję, iż pomoże mi to w inwestowaniu na giełdzie. Jak często są dodawane kolejne raporty finansowe spółek? Rzeczywiście zaniedbał Pan wpisy na inne tematy. Od dłuższego czasu oczekuję wpisu na temat Indeksu Wskaźników Wyprzedzających (IWW). Pozdrawiam i życzę sukcesów i Panu i sobie. N

Filip pisze...

@Anonimowy 13:29
Spółki giełdowe publikują wyniki finansowe raz na kwartał i z taką samą częstotliwością dodawane są one do serwisu. Pozostałe dane (powiązane z ceną) są aktualizowane raz dziennie.

Również życzę sukcesów :)

Anonimowy pisze...

Witam,

czy wiadomo już kiedy ruszy druga odsłona portfela inwestycyjnego?
Pozdrawiam,

Jeśli po dodaniu Twój komentarz jest niewidoczny, upewnij się czy Twoja przeglądarka ma włączoną opcję obsługi ciasteczek (cookies).

Prześlij komentarz